دانلود مقاله مقرنس کاری 18 ص با فرمت word
مقدمه:
آفرینشگر مسلمان چه آنگاه که کلمات را به سماعی از عرفان و عشق بر صفحهٔ کاغذ میخواند چه آنگاه که پیچ و تاب اسلیمیها را به تصویر میکشد و چه آن زمان که خشت بر خشت و آجر بر آجر، منارهای از مسجدی را نا آسمان آبی هدایتگر میشود چشم بر جمال عالی دارد. در هنر اسلامی نیز چون سایر هنرها، یکی از شاخهها بیشترین نزدیکی را با محتوی و متن دین یافتهاست. در اسلام معماری پس از خط از چنین جایگاهی بر خوردار است. بر اساس گفتههای یورگ گروتر در کتاب زیبا شناختی در معماری، در بسیاری از فرهنگهای شرقی ارتباط کاملاً نزدیکی بین انسان و طبیعت وجود داشته و حتی امروز هم به چشم میخورد که انسان دین مدار شرقی در ارتباطی نزدیک با طبیعت بوده و خود را جزئی از آن میداند. شاید بسیاری اینگونه بیندشند که آنچه طبیعی است چه از نظر فرم و چه از نظر عملکرد به حد تکامل رسیدهاست حال آنکه چنین نیست. این اعتقاد به امکان بالاتر از طبیعت رفتن در اسلام به خوبی مشهود است و شاید معراج پیامبر خود تمثیلی بر تلاش و این نتیجه باشد. در هنر اسلامی انتزاع و ساده کردن و نزدیک شدن به محتوای طبیعت که با اجبار دین بر عدم طبیعت گرایی و عیناً سازی مخلوقات الهی همرا است ابزار و بالا رفت سکوی طبیعت است.
mugharnaskari_1585477479_39349_5558_1268.zip0.06 MB |